چرا شرکت های دارویی باید به شبکه های اجتماعی (Social Media) بیشتر از پیش اهمیت دهند ؟
رسانه های اجتماعی تقریبا همه جنبه های زندگی دیجیتال افراد را در بر می گیرند. بیماران از شبکه های اجتماعی به عنوان یک منبع اصلی اطلاعات استفاده می کنند و فضای مجازی نقش جدایی ناپذیری در تجربه یا سفر بیمار  (Patient journey) دارد، بنابراین ضروری است که شرکت های داروسازی در این فضاها حضور داشته باشند و اطلاعات کامل و متعادل برای مصرف کنندگان ارائه دهند. (از نظر من این تعادل بسیار مهم است، تبلغیات در صنعت دارو با دیگر صنایع تفاوت عمده ای دارد، داشت اطلاعات زیاد درباره برخی از انواع درمان می‌تواند تبعاتی برای سیستم بهداشت و درمان داشته باشد، بیمار از مراجعه به متخصص امتناع کرده و مشکلات جبران ناپذیری برای او به وجود آید.)
برای اینکه بدانیم بهترین راه حضور در شبکه های اجتماعی و کمک به بیماران چگونه است، ابتدا لازم است سفر بیمار و نیازهایی که وی را به سمت استفاده از شبکه های اجتماعی سوق می‌دهد، را بشناسیم. 
زمانی که بیماران علایم بیماری را مشاهده میکنند، این سفر دیجیتال آغاز می‌شود،اطلاعات اولیه اغلب پیش از مراجعه به پزشک (یا داروساز) و یا موازی با آن، شکل می گیرد، پس از تشخیص پزشک موج دوم تحقیقات آنلاین بیماران شکل می‌گیرد. آنها به دنبال اطلاعات بیشتر درباره شرایط خودشان از منابع معتبر و افراد شبیه خودشان (مبتلایان به علایم مشابه) هستند، در برخی موارد داستان های عاطفی بیماران تبدیل به قدرت شفابخش حمایت احتماعی می‌شود. 
در طول 20 سال گذشته، رسانه های اجتماعی نقش قابل توجهی در تحقیقات و حمایت های بهداستی و درمانی ایفا کرده‌اند. این موارد بیشتر در مبتلایان به اختلالات مزمن و عود کننده از قبیل پسوریازیس ، آرتروز و . کمک کننده است. به نظر می رسد اگر این افراد به صورت مداوم از علایم و ناراحتیشان در بین دوستان و اعضای خانواده خود شکایت کنند، سیستم حمایتی آنها فرسوده می‌شود، به همین دلیل است که افراد تمایل بیشتری برای حضور در این فضا داشته و فضای مجازی تبدیل به منبع مهمی برای حمایت از  بیماران شده است. 

سفر بیمارزمانی که بیماران داستان های خود را به اشتراک میگذارند، برای دیگران به منبع مهمی تبدیل می‌شوند که میتوانند چشم انداز آینده خود را ببینند. اما این اطلاعات می تواند نادرست و نامتعادل باشد، حتی با کمی تغییر در شرایط بیمار، مسیردرمان وی به کلی متفاوت خواهد بود. 

بنا به قوانین FDA (قوانین مشابه در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو وجود دارد) شرکت های دارویی به راحتی نمیتوانند وارد مکالمات شوند و به نوعی تبلیغات خود را انجام دهند. آنها تنها مجازاند اطلاعات دقیقی درباره مزایا و خطرات با توجه به شرایط را ارئه دهند.این امر با توجه به ماهیت شبکه های اجتماعی میتواند بسیار دشوار باشد به همین دلیل اکثر شرکت های داروسازی، به کل از حضور در این فضا ها منصرف میشوند و این بدان معناست که وقتی بیماران در شبکه های اجتماعی جست و جو می‌کنند، اطلاعاتی که به دست می‌آورند وما قابل اعتماد و معتبر نیست، در بهترین حالت نادرست، و در بدترین حالت مضر است. 
میتوان نتیجه گرفت این وظیفه به عهده شرکت های داروسازی است که اطلاعات کامل و کافی در اختیار بیماران امروزی قرار دهند. 
منبع : http://www.pharmexec.com





مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها